wahyu tursina

Wednesday, March 14, 2007

 

BICARA HAWA...

Lama memandang skrin komputer, tidak tau apa yang hendak ditulis. Teringat akan bait bicara seorang teman berkenaan makanan halal dan haram setelah beliau pulang dari kursus Perkongsian Bijak Cemerlang anjuran syarikat Herba Penawar Al-Wahida (HPA). Walaupun sedikit terkilan tidak dapat turut serta dalam kursus tersebut lantaran kekangan yang sememangnya itulah alasan yang sering kita gunakan. Namun, syukur alhamdulillah..perkongsian dari seorang teman, sedikit sebanyak cukup terkesan di hati.

Benarlah, apa yang kita makan, itulah yang akan membentuk diri kita, dan itulah kita. Dengan kata lain, kita adalah apa yang kita makan. Menilai balik barangan yang kita gunakan sehari-hari, makanan yang kita makan sehari-hari untuk teruskan kehidupan, masih banyak lagi keraguan..halal dan haramnya, sumber bahannya, semuanya perlu dititikberatkan agar makanan yang bakal membentuk sel darah ini suci seterusnya mudah untuk lebih dekat pada-Nya.

Namun, tidak lupa juga...Apa yang membimbangkan ialah lambakan makanan dan barangan keluaran mereka yang sememangnya jelas menyatakan sokongan terhadap Yahudi laknatullah sering kita ambil mudah, malah itulah yang sering kita gunakan dan kita makan. Di luar sana, umat Islam ditindas, menjadi mangsa kekejaman mereka, tapi kita masih lagi selesa menggunakan barangan yang memberi keuntungan kepada mereka. Ahh...di mulut menyatakan kebesaran Allah, tetapi di bibir kita juga masih lagi ada barangan haram yang kita makan. Astaghfirullahal azim...

Melihat video yang ditunjuk sahabat, cukup sebak melihat kekejaman yang dilakukan terhadap saudara seaqidah kita. Tapi, apa usaha kecil kita untuk sama-sama membantu saudara seaqidah kita dari terus ditindas begitu. Ayuh sahabat! Mulakan hari ini dengan sekecil-kecil usaha..Boikot apa jua barangan keluran yang menjadi kaum kerabat mereka yang ingin menjatuhkan maruah umat Islam hari ini!!!
Hawa, syukran atas perkongsian...