wahyu tursina

Monday, February 26, 2007

 

:: SUATU TUNTUTAN ::

Alhamdulillah…masih diberi kekuatan dan keupayaan larikkan pena. Syukur…Begitu besar nikmat pemberian-Mu, yang pastinya punya hikmah yang tersembunyi.

Sebaik sampai di kolej, terus terbayang longgokan kerja dan tugasan yang masih belum selesai. Projek Sarjana Muda, ujian dan amanah yang dipertanggungjawabkan, kadang-kadang terasa berat untuk digalas...namun, itulah hakikat yang perlu diterima, lantaran pentarbiyyahan Allah untuk mujahidah yang memburu mahkota bidadari syurgawi itu bukannya mudah...pasti ada onak dan cabaran.

TANGGUNGJAWAB...perkataan yang begitu sinonim semenjak kekhalifahan manusia di muka bumi. Walau pelbagai definisi, namun dinamakan tanggungjawab kerana ia wajib ditanggung di dunia, manakala di akhirat ia akan disoal dan dijawab di depan Allah di mahkamah Mahsyar kelak.

“Seorang lelaki itu adalah penanggungjawab dan akan ditanyai tentang tanggungjawabnya. Dan seorang wanita itu penanggungjawab dan akan ditanyai tentang tanggungjawabnya.” (Hadith riwayat muttafaq alaih)

Tanggungjawab sebagai anak, pelajar dan apa jua status perlu dianalisis teliti dengan kurnia akal agar matlamat adalah selari dengan tanggungjawab sebagai hamba Allah s.w.t.

Lahirnya anak diiringi dengan kalimah toyyibah, diberi nama yang baik, dibuatkan aqiqah, dijaga maruah dan kehormatannya, diberi makan minum yang halal dan berzat, diberi didikan agama dan adab sehinggalah dikahwinkan apabila sampai masanya. Begitulah lazimnya kasih-sayang ibu bapa kepada anak-anak...Tabarokallah...Namun, sejauh mana kita mampu untuk melakukan yang terbaik untuk mereka, satu persoalan yang wajar sama-sama kita fikirkan sebagai anak. Bimbang masih ada lagi hati yang terguris lantaran sikap si anak...

Sebagai hamba Allah, terfikir dek akal sebanyak mana masa yang diperuntukkan untuk mengingati-Nya. Memilih untuk mengalunkan ayat suci Al-Quran atau membelek majalah hiburan, qiyamullail sebagai sumber kekuatan luar biasa seoarang bergelar dai’e atau memilih untuk tidur dengan mimpi indah, puasa sunat pendisiplin diri atau memilih penuhkan perut selagi boleh diisi, berjemaah di masjid atau memilih untuk tidur menunggu jemaah selesai. Bimbang masjid yang begitu indah alunan suara seorang imam membacakan ayat-ayat kebesaran Allah banyak meninggalkan ruang-ruang kosong...Bukan hanya kuantiti, tapi kualiti perlu dimuhasabah. Malah, bertambah risau amalan yang dilakukan hanya untuk mendapatkan ganjaran semata-mata, bukan kerana rindu pada-Nya.

Hablum minannas...Pastinya tidak lengkap tanggungjawab seorang yang yang beriman tanpa hubungan yang baik sesama manusia.

“Tiada beriman seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya.” (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Saling nasihat-menasihati, tolong menolong, berkasih-sayang dengan niat ikhlas lillahi taala. Yang salah, sama-sama perbetulkan, yang lalai, sama-sama ingatkan agar bi’ah solehah ini sentiasa segar seterusnya halawatul ukhwah itu dapat dikecap bersama.

Yang pastinya, tanggungjawab tidak pernah selesai, hinggalah kiamat kelak, setelah amal dihisab. Mulakan apa jua gerak geri dengan kebaikan, insyaAllah baik jugalah pengakhirannya lantaran yang haq itu tidak boleh selari dengan kebatilan. Ayuh...Kembali kepada Yang Haq!